Ha ezt betartanánk, emberek milliói maradnának életben

2016. március 29. 08:00
Kevesebb hús, illetve több gyümölcs és zöldség fogyasztásával emberek millióinak idő előtti halálát lehetne megelőzni évente. Kutatók szerint jelentősen csökkenne a felmelegedésben szerepet játszó károsanyag-kibocsátás, és évente több milliárd dollárral csökkennének az egészségügyi és a klímaváltozás miatti kárenyhítési kiadások.

Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) közölt tanulmány elsőként mérte fel, milyen egészségi és környezeti hatásai lennének, ha az egész világ áttérne egy sokkal inkább növényi alapú étrendre. Az Oxfordi Egyetem szakértői szerint a kiegyensúlyozatlan étrend világszerte súlyos egészségi problémákat okoz és a világ táplálkozási rendszere felelős az üvegházhatású gázok kibocsátásának több mint negyedéért.

A kutatók megnézték, milyen hatásai lennének a század közepéig annak, ha az emberiség különböző étrendekre állna át. A szakemberek négyféle étrendet vizsgáltak: a jelenleg szokásosat, egy olyat, amely a globális irányelvekkel összhangban a gyümölcs- és zöldségfogyasztás növelését és a vörös húsok, a cukor, valamint a bevitt kalóriák csökkentését írja elő, illetve a vegetáriánus étrendet és a vegán étrendet.


Az eredmények azt mutatják, hogy a globális irányelvek szerinti étrend követésével évente 5,1 millió, a mindenfajta állati eredetű terméket nélkülöző vegán étrenddel 8,1 millió ember idő előtti halála válna megelőzhetővé 2050-ig. A globális irányelvek szerinti étrenddel 29, a vegetáriánussal 63, míg a vegánnal 70 százalékkal csökkenne az élelmezéssel összefüggő károsanyag-kibocsátás. Ha a világ a fenti étrendekre átállna, évente 700-1000 milliárd dollárt lehetne megtakarítani az egészségügyben, míg a csökkenő üvegházhatásúgáz-kibocsátás gazdasági haszna az 570 milliárd dollárt is elérhetné.

A tanulmány készítői a regionális különbségeket figyelembe véve nézték meg, hogy az egyes területeken mely változtatások lennének a leghatékonyabbak. A vöröshús-fogyasztás visszaszorításának Kelet-Ázsiában, Nyugat- és Latin-Amerikában lenne a legnagyobb hatása, míg a fokozott gyümölcs- és zöldségfogyasztás Dél-Ázsiában és Fekete-Afrikában csökkentené leginkább a halálesetek számát.

Az átállás megvalósításához 25 százalékkal kellene növelni a globális gyümölcs- és zöldség-, illetve 56 százalékkal csökkenteni a vöröshúsfogyasztást. Az embereknek továbbá 15 százalékkal kevesebb kalóriát kellene bevinniük.

Forrás: agrarszektor.hu

Kapcsolódó cikkek

Megjelent a hazai mezőgépgyártás fejlesztési terve

2017. április 05. 08:25
Kutatóközpont létrehozásával, informatikai fejlesztésekkel, valamint a megfelelő képzés, forgalmazási irányok kialakításával fejleszti a kormány a hazai mezőgépgyártást – írja a Magyar Idők keddi száma. A részletekről szóló határozat megjelent a Magyar Közlönyben is. A Földművelésügyi Minisztérium azt közölte: tavaly 160 milliárd forintot tett ki a mezőgépforgalom, ami az idén tovább nőhet.

A szakszervezeteknek is változni kell

2016. szeptember 26. 09:50
2016. szeptember 19-én és 20-án került sor a LIGA Szakszervezetek „Kísérlet egyes közép-kelet európai országokban a társadalmi párbeszéd és a nemzeti munkaügyi kapcsolatok újjáélesztésére" című projektjének záró-konferenciájára Budapesten. A projekt széles közép- és kelet európai együttműködéssel, bolgár, lengyel, lett, litván, francia részvétellel valósult meg, és részt vettek benne az Európai Szakszervezeti Szövetség és a partner országok tudományos intézményeinek szakemberei is.