Vasút a Holdon: itt vannak a NASA tervei
2024. május 13. 11:37
A NASA teljes gőzzel dolgozik a következő Holdra szálláson, viszont most sokkal nagyratörőbb tervei vannak egy gyors fordulónál. Az űrügynökség nemrég bejelentette egy elektromágneses vasút kiépítését a Hold felszínén, amely többek között a tervezett állandó holdbázisok közötti szállítórendszerként működne.
A NASA nemrég bejelentette, vasúthálózatot tervez kiépíteni a Hold felszínén. Ennek elsődleges funkciója az lenne, hogy a robot szállítórendszer támogassa a Holdra látogató űrhajósok tevékenységét. A NASA következő nagy Hold-projektjének részét képezi (Artemis program), hogy tartós házat építenek a Holdra 2040-ig, ezzel megvalósítva azt a tervet, hogy több asztronauta hosszabban tartózkodjon a felszínen.
Az Artemis program következő nagy állomása, hogy 2026-ban újból embert küldjön a NASA a Holdra – ez 1972 óta várat magára. Az újbóli Holdra szállás és a holdbázis megépítése azért is fontos, mert a Hold sokkal kedvezőbb kiindulópontként szolgálhat egy esetleges Mars-expedícióhoz.
Miért van szükség a holdvasútra?
A holdvasútterv pontos neve a Flexible Levitation on a Track, röviden FLOAT, amely a NASA szerint nélkülözhetetlen lesz a holdi tevékenységek működtetéséhez.
A FLOAT-ot szállítási feladatok ellátásra tervezték, hogy a felszínen könnyebben tudjanak nagyobb terhet mozgatni. A NASA a regolit talaj bányászását tervezi, mely vizet, folyékony oxigént és hidrogént tartalmazhat. Ezeket mind fel lehet használni az űrhajósok ruhájának támogatására és javítására anélkül, hogy vissza kellene küldeni őket a Földre. Továbbá a FLOAT képes lesz nagyobb berendezéseket mozgatni az űrhajók leszállóhelye és a bázisok vagy kutatási helyszínek között.
A FLOAT működtetése mágneses lebegésen alapul, mely már a mai nagy sebességű vasútrendszereknél is bevett módszer.
Így fog működni a vasút
A NASA tervei szerint lapos, mágneses paneleket, úgynevezett robotokat helyeznek le, melyek képesek a lebegésre. A paneleknek nincsenek mozgó alkatrészei, és önmagukban nem működnek, csak az elektromágneses energia tolja végig őket a pályán. A NASA szerint a robotok kevés gondozást fognak igényelni, és sokáig használhatók lesznek.
https://learningenglish.voanews.com/a/nasa-details-plans-for-railway-system-on-the-moon/7605113.html
A FLOAT rendszer kisebb változata lehetővé teszi, hogy a robotok akár 30 kilogrammos terheket is szállítsanak körülbelül 0,5 méter per másodperc sebességgel.
A nagyobb változat viszont akár 100 ezer kilogrammnyi regolitot is képes lesz szállítani.
A FLOAT az Innovative Advanced Concepts (NIAC) nevű NASA program részét képezi, és jelenleg 600 ezer dolláros támogatással működik. Ha a kutatások továbbra is ígéretesnek bizonyulnak, akkor beléphetnek a harmadik fázisba, amely további finanszírozást és támogatást biztosít a NASA-tól. Tehát egyelőre nem jelenthető ki, hogy a FLOAT mindenképpen megépül a Holdon, de az eddigi eredmények biztatók. A szállítórendszeren kívül az űrügynökség új holdjárókat is tervez, melyekkel az asztronauták is könnyebben közlekedhetnek majd a felszínen.
forrás: vg.hu
Kapcsolódó cikkek
Liga Szakszervezetek: szó sem volt a garantált bérminimum megszüntetéséről
2023. november 22. 13:45
Nem volt szó arról, hogy a garantált bérminimumot bárki is meg akarná szüntetni. Helyette az merült fel, hogy középtávon, minimum négyéves időtávon esetleg próbáljuk a két kötelező legkisebb bérelemet egymáshoz közelíteni, hogy a későbbiek során egy típusú minimálbér bevezetésével eleget tudjunk tenni az uniós irányelv szerinti mediánbér 60, illetve az átlagbér 50 százalékának való megfelelésének – mondta a Világgazdaságnak adott interjújában Mészáros Melinda, a Liga Szakszervezetek elnöke. Úgy látja, a jövőben nem a bruttó béreken, sokkal inkább a nettó, hazavihető fizetéseken kell javítani.
Délelőttös műszak anyukáknak, bérfejlesztés, rezsitámogatás – így vigyáz munkatársaira a vaskeresztesi vállalat
2023. június 23. 15:03
A MAM-Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, a vállalatcsoport gyártási vezérigazgatója, Kiss Katalin vezetése alatt a nyolctagú vállalkozás 600 fős nagyvállalattá nőtte ki magát. A folyamatos fejlődés mellett ma már évente százmillió babatermék kerül ki öt kontinens üzleteibe a német ajkú kis falu gyártósoráról, több helyen piacvezető márkaként. A többszörösen kitüntetett vaskeresztesi cég vezetője a Világgazdaságnak adott interjúban elmondta, hogy náluk hosszú távon érték az ember, és nemcsak a jelenre, de a jövőre is koncentrálnak a munkavállalói elégedettség tekintetében.

